söndag 1 januari 2012

Jan Johansson - Kvällar i Moskvas förstäder



Tro det eller ej, men vi börjar det nya året med världens bästa låt!
Nu blir det lite mer jazziga toner, otroligt vackra sådana.

Många som gillar Jan Johansson kom i kontakt med honom genom han skiva med "Jazz på Svenska", då han tolkar svenska folkvisor i sin egen stil.
Själv kom jag i kontakt med honom genom den här låten.
Det är bland det allra vackraste jag hört. Toner smeker varligt örat.

Ett lite kul minne av denna låten var när jag satt på en restaurang i Moskva för några år sedan. Jag hade på väg från flygplatsen just färdats genom förstäder till Moskva i underbart eftermiddagsljus och ljumma vindar kom in genom bilfönstret.
På kvällen var vi ute och åt och jag fråga mina ryska kollegor lite om musik. Jag började nynna på denna låt och självklart kände de igen den. Det är en av de mest populära ryska folkvisorna.
En minuter efter min fråga kommer det fram en kvartett från operan eller om det var något musikkonservatorium och framför just denna låt i en helt fantastisk version.

Jan föddes i Söderhamn 1931 och flyttade i början av 50-talet till Göteborg för att plugga elektroteknik på Chalmers. Dock avbröt han sina studier i förtid för hans musicerande tog allt mer tid.
Han har spelat med storheter som Oscar Pettiford och Stan Getz, som älskade hans melodiska spelstil.

Vad många inte vet är att det är Jan som skrivit "Pippi Långstrump"-låten. Astrid Lindgren gillade hans musik så mycket så hon bad honom skriva musiken till tv-serien.
Han har även spelat en en barnskiva med underbara jazziga tolkningar av barnlåtar.




Jan Johansson dog endast 37 år gammal när bilen fick sladd och krockade med en buss, då han var på väg till en konsert med Arne Domnérus orkester i Jönköping.

Jan Johansson – Kvällar i Moskvas förstäder

Det finns även en lite mer bluesig version som är finfin!
Jan Johansson – Kvällar i Moskvas förstäder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar